Articles d'interès
L'ofici d'educar: "Hi havia una vegada" El poder transformador dels contes
Explicar contes crea un vincle afectiu que cap mare/pare educador no
s'hauria de perdre, diu la mestra d'educació infantil Teresa Nolla. Del
poder dels contes en parlarem Jaume Centelles, durant 39 anys mestre de
l'escola Sant Josep el Pi, i apassionat impulsor de la lectura; i amb
l'escriptora, il·lustradora i rondallaire Teresa Duran. Escoltarem també
la reflexió del Catedràtic d'Orientació Psicopedagògica Rafel
Bisquerra, i acabarem el programa escoltant l'espai Escola D'emocions
amb la Gemma Baulies, i l'Escola de la Felicitat, amb el psicopedagog i
director de Boira Editorial Daniel Gabarró.
Âudio del programa de Catalunya Ràdio, l'ofici d'educar: El poder transformador dels contes
Com explicar Contes (Extret del llibre de Sara C. Bryant)
ORIENTACIONS ENFOCADES AL PAPER DEL NARRADOR
- El narrador hauria de partir de la idea que n’és l’intèrpret. El secret de l’èxit resideix en el grau d’intensitat amb el qual el narrador vol fer passar la seva impressió a l’oient.
- El narrador hauria d’assimilar la història per a poder-la explicar. No es tracta de memoritzar lletra per lletra, sinó de que el narrador es faci seva la història. Conèixer la història en els detalls més íntims i assimilar-la tant que arribi a convertir-se en una mena d’experiència personal permetrà connectar amb l’oient.
- No s’haurien d’explicar mai contes que no diguessin res per al narrador.
- El narrador hauria de seguir el seu propi mètode personal per a preparar-se el conte. A cadascú li va millor un o altre procediment per assimilar la història. Per exemple: repetir-la en veu alta, en veu baixa, explicar-la a un oient imaginari, estudiar-la en silenci, ordenar mentalment la progressió del conte, visualitzar els personatges...
- Mantenir la calma al llarg de l’explicació és clau per un bon narrador. Així com mostrar seguretat, alegria, autodomini, capacitat d’improvisació.
- El narrador hauria de procurar no interrompre la narració per renyar o cridar l’atenció a algun dels oients. En el cas que hi hagués algú que no està atent caldria captivar la seva atenció a través de la pròpia història, amb el to de veu, amb algun gest...
ORIENTACIONS PRÀCTIQUES
- Es recomanable que els infants seguin en una sola fila, no massa lluny i davant del narrador. El semicercle és la millor disposició davant d’un grup d’infants i el narrador en aquest cas s’ha de situar just al mig del semicercle. Els infants necessiten una proximitat física per assolir una aproximació mental.
- Caldria vetllar perquè els oients estiguin còmodes, ja sigui asseguts en cadires com en coixins.
- L’espai hauria de ser tranquil, acollidor i amb una bona acústica.
- Seria desitjable partir del silenci però si no és així, cal confiar en el poder captivador del conte per així aconseguir-ho.
- Una bona estratègia per fomentar la bona disposició dels infants a escoltar el conte és realitzar una activitat prèvia, com per exemple, un taller de construir algun element relacionat amb un personatge , construir un titella, etc.
- Permetre la participació dels nens, fent-los preguntes o fer que participin en fer accions. Per exemple preguntar: què està passant? Què passarà? Us agrada aquest personatge? I accions com: ara bufem i bufem...
Contes per nadons
CLER.
Recomanacions fetes desde les Biblioteques de Girona.
Consell català del llibre infantil i juvenil:
Hi trobareu reculls de Contes, per temàtica i edats. Molt recomanable.
http://www.clijcat.cat/
Consell català del llibre infantil i juvenil:
Hi trobareu reculls de Contes, per temàtica i edats. Molt recomanable.
http://www.clijcat.cat/
Contes sobre la mort
Us deixo 3 links de blogs que he trobat molt interessants i parlen de la mort:
http://natibergada.cat/58-contes-per-parlar-de-la-mort
http://apliense.xtec.cat/prestatgeria/a8019241_614/llibre/index.php?section=3&page=-1
Biblioteca pública de Salt:
A la Biblioteca de Salt, ja fa uns anys, hi ha un apartat molt interessant de contes sobre Família, adopcions i discapacitats.
La meva família: pares, avis, germans... Biblioteca pública de Salt:
A la Biblioteca de Salt, ja fa uns anys, hi ha un apartat molt interessant de contes sobre Família, adopcions i discapacitats.
- Antona, Cristina L'Anna fa cinc anys. e-kre@, 2004. I1 0
- Bauer, Jutta. Madrechillona. Lóguez, 2001. I1 151
- Browne, Anthony
- El Meu pare. Fondo de cultura económica, 2002. I1 21
- La Meva mama. Fondo de cultura económica, 2005. I1 21
- Doyle, Roddy. La Venjança dels mofetes. Columna, 2000. I3 0 D
- Duran, Teresa. Mares a l'engròs. La Galera, 2006. I1 0
- Genechten Guido van
- Amb els avis. Joventut, 2003. I1 115
- El Meu pare. Acanto, 2000. I1 99
- La meva mare. Acanto, 2001. I1 99
- Gil Vila, Maria Àngels. M'ho va dir la lluna. Bellaterra, 2005. I2 170
- Keselman, Gabriela
- Aquest monstre em sona... La Galera, 2004. I1 0 (pare)
- El regal. La Galera, 1996. I1 0 (pares)
- Law, Felicia. Familia. Everest, 2006. I1 27
- Melling, David
- Com el pare. RBA La Magrana, 2007. I1 0
- Com la mare. RBA La Magrana, 2007. I1 0
- Mendieta, M. José. L'Aitor té dues mares. Bellaterra, 2006. I2 170
- Meserve, jessica. La Petita. Intermon Oxfam, 2007. Com l'hi explico (germans)
- Neira Cruz, Xosé A. La Violeta no és violeta. Macmillan, 2009. I2 213
- Newman, Lesléa. Paula tiene dos mamás. Bellaterra, 2003. I2 170
- Norac, Carl. El meu pare és un gegant. Símbol, 2004. I1 207 (pare)
- Norac, Carl. La meva àvia és una estrella. Símbol, 2008. I1 207 (àvia)
- Ommer, Uwe. Famílies d'arreu del món. Cruïlla, 2003. I 30 OMM
- Ramos, Pilar. La Casa nova. Parramon, 2002. I 37 RAM
- Richardson, Justin. Amb en Tango som tres. RBA : Serres, 2006. I2 106
- Rius, Maria
- Els Avis. Parramón, 1985. I1 29
- Els Nens. Parramón, 1996. I1 29
- Roca, Núria. La Família del més petit al més gran. Molino, 2000. I 37 ROC
- Solé Vendrell, Carme. Els Joves. Parramón, 1992. I1 29
- Solé Vendrell, Carme. Els Pares. Parramón, 1997. I1 29
- Tobella Montserrat
- Avis. Edebé, 2002. I1 208
- Fills. Edebé, 2002. I1 208
- Mare. Edebé, 2002. I1 208
- Pare. Edebé, 2002. I1 208
- Alsius, Lourdes Anem a busca l'Aruna Zendrera Zariquiey, 2001. I1 57
- Antona, Cristina. L'Anna fa cinc anys. E-kre@, 2004. I1 0
- Bauer, Marion Dane. Una mare per a l'Owen. Serres, 2007. I1 80
- Berg-Bakker, Helma van der Kim, el nen de l'avió Cruïlla, 1992. I3 6
- Blanch, Teresa. El germà de la Paula ja és aquí! Edebé, 2006. I1 15
- Canals, Anna Vaig arribar de... Etiòpia. Explica'm la meva història. La Galera, 2005. I2 137
- Company, Mercè La història de l'Ernest Cruïlla, 1985. I1 53
- Curtis, Jamie Lee Cuéntame otra vez la noche que nací Serres, 1999. I1 80
- Curtis, Jamie Lee Torna'm a explicar la nit que vaig néixer Serres, 2003. I1 80
- Curto Lledó, Eugènia. Coses que agraden a en Jakob Jakob. Cadí, 2009. I2 222
- Elfa, Albert Vaig arribar de... Rússia. Explica'm la meva història. La Galera, 2005. I2 137
- Esparcia, Javier Els dos aniversaris de l'Estrela Galera, 2003. I1 180
- Falip, Ester . Vaig arribar de... Ucraïna. Explica'm la meva història. La Galera, 2005. I2 137
- Gibert, Miquel M. Vaig arribar de... La Xina. Explica'm la meva història. La Galera, 2005. I2 137
- Lewis, Rose T'estimo amb bogeria Serres, 2002. I1 80
- Lienas, Gemma Busco una mare! La Galera, 2005. I2 0 L
- Mas, Hermínia E-mail de Buenos Aires Edebé, 2003. I3 30
- Miró, Asha Els Quatre viatgers Magrana, 2003. I2 126
- Montoriol, Mònica. Vaig arribar de... Colòmbia. Explica'm la meva història. La Galera, 2005. I2 137
- Neira Cruz, Xosé A. Sóc adoptada. La Galera. Editors associats, 2004. I2 60
- Raventós, Joan. Vaig arribar de... El Nepal. Explica'm la meva història. La Galera, 2005. I2 137
- Santos, Care. Ser feliç és fàcil. Barcanova, 2005. I3 27
- Torras, Meri La meva germana Aixa Galera, 2000. I2 86
- Wilsdorf, Anne Gínjol Destino, 2000. I1 114
- Zubizarreta,
Patxi Kasai, vas arribar per l'aire I2 86
- La Adopción : una guía para padres. Alianza, 2001. Racó dels pares 37 ADO
- Angulo, Javier Hijos del corazón guía útil para padres adoptivo. Temas de hoy, 2004. 364.6 ANG
- Clos, Marta. Jo sóc adoptat. Onze històries reals. Pòrtic, 2004. Racó dels pares 37 CLO
- Elfa, Albert. Els nens vénen de Sibèria. Història d'una adopció. Edicions 62, 2003. Racó dels pares 37 ELF
- Melina,
Lois Ruskai Cómo educar al niño adoptado consejos prácticos y
alentadores para los padres adoptivos Médici, 2001. Racó dels pares 37 MEL - Miró, Asha Las Dos caras de la Luna. Lumen, 2004. AG MIR
- Rahola, Pilar. L'adopció: un acte d'amor. Columna, 2000. Racó dels pares 37 RAH
- Rotger, Agnès Vull adoptar. Guia per adoptar a Catalunya. Tràmits, consells bàsics, guia de països Ara llibres, 2002. Racó dels pares 37 ROT | 364.6 ROT
- Albó, Núria. Oriol. Cruïlla, 1998. (cecs)
- Amo, Montserrat del. Alvaro, a su aire. Bruño, 1997.
- Asare, Meshack. La crida d'en Sosu. Zendrera Zariquiey, 2001.
- Bayé, Enric. Sis punts a part. Aliorna, 1987. (cecs)
- Bogunyà, M. Àngels. Les petjades misterioses. Edebé, 2003. (cecs)
- Capdevila, Carles. Les tres bessones i l'Olimpíada més especial. Icaria, 2003.
- Cervantes, Meritxell. El secret de l'avi. Cromosoma, 2002.(sords)
- Coates, Jan. Arcs de Sant Martí en la foscor. Joventut, 2005. (cecs)
- Col·lecció ginjoler. Contes amb signes (sords)
- Comes, Gabriel. El diari d'en Marcel. La Galera, 1998. (cecs)
- DeJong, Meindert. ... y entonces llegó un perro. Noguer, 1996.
- Díaz, Gloria Cecilia. Óyeme con los ojos. Anaya, 2000. (sords)
- Hortigüela Bodi, Ferran. Coloraines. La Galera, 2003.(cecs)
- Huainigg, Franz-Joseph. La Desclosa 2007.
- Els Meus peus són la cadira de rodes (disc. físics)
- Ens entenem a cegues (cecs)
- Parlem amb les mans (sords)
- López Soria, Marisa. Bicicletes de nas. Magisterio Casals, 1999.(disc. visuals)
- Malagelada, Magalí. Sóc en Pau. Pedra de Toc, 2005.(paràlisi)
- Martínez Vendrell, Maria. Ara parlem de sorolls i silencis. Destino, 1990. (sords)
- Nesquens, Daniel. Com un peix a l'aigua. Thule, 2007.
- Pinguilly, Yves. El color dels ulls. Intermon Oxfam, 2006 (cecs)
- Torras, Meri. La meva germana Aixa. La Galera, 1999.
- Vries, Anke de. En Quico és un mico. Cruïlla, 2000.(cecs)
- Juvenil
- Durdikova, Lida. Els nens dels ulls tancats. La Galera, 1988.(cecs)
- González, Lola. Brumas de octubre. SM, 2001.
- Haar, Jaap. El món de Ben Lighthart. Cruïlla, 2001. (cecs)
- Lebert, Benjamin. Crazy. Empúries, 2001
- Pressler, Mirjam. A trompicones. Alfaguara, 1988.